Motion till Kyrkomötet
2005:9
av Carl Axel Aurelius m.fl.
Tid och utrymme för eftertanke, reflektion och samtal i Kyrkomötet

Mot 2005:9

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att ge Demokratiutredningen i uppdrag att lämna förslag till ändring i kyrkoordningen, som möjliggör ökat utrymme för Kyrkomötet till eftertanke, reflektion och samtal.

Motivering

Kyrkomötet skall enligt kyrkoordningen sammanträda varje år, vilket sker vid två tillfällen per år. Årliga sammanträden med Kyrkomötet infördes fr.o.m. år 1983. Dessförinnan gällde att sammanträde skulle hållas minst vart femte år. Frågan om hur ofta Kyrkomötet behöver sammanträda och under vilka former har behandlats vid flera tidigare tillfällen. Att det är både självklart och nödvändigt att Kyrkomötets arbetsformer prövas kontinuerligt, så att arbetsformerna i varje tid är ändamålsenliga, har framhållits t.ex. av Kyrkorättsutskottet. Utskottet har också framhållit att Kyrkomötet utöver att vara beslutsforum också skall vara ett samtalsforum och en mötesplats. Många frågor är ju av den arten att ingående samtal behöver föras om problemets art och räckvidd innan beslut kan fattas. Det gäller t.ex. den nya handboken för gudstjänstlivet i Svenska kyrkan. För att kunna fatta väl motiverade beslut i handboksfrågan måste Kyrkomötet dessförinnan ha avsatt tid för undervisning och samtal om såväl gudstjänstens teologi som vår tids särskilda krav.

Betydelsen av eftertanke, reflektion och samtal ökar i ett samhälle med hög förändringstakt och med uppenbar risk för oöverskådlighet. Det gäller för varje organisation, också för Svenska kyrkan. Och det gäller på alla nivåer. I det följande handlar det om hur Kyrkomötets arbetsformer skulle kunna utvecklas i detta avseende.

Ett sätt skulle kunna vara att göra precis som nu, men låta denna ordning gälla vartannat år. Däremellan skulle det ges tid och utrymme för Kyrkomötet att samlas till samtal om och fördjupning i någon eller några av de större frågorna på dagordningen. Beslut om budget behöver visserligen tas varje år, men motioner behöver inte framläggas och behandlas årligen. Kyrkomötet skulle därmed utvecklas till ett kombinerat samtals- och beslutsforum. Vartannat år koncentrerar sig Kyrkomötet på någon större innehållslig fråga och vartannat år behandlas raden av motioner. Kyrkomötet som samtalsforum behöver naturligtvis inte spaltas upp på två sessioner utan kan ske under en session.

Kyrkomötet beslutade år 2004 att en motion om Kyrkomötets sammanträdesfrekvens till vartannat år bör belysas inom ramen för demokratiutredningen. I utredningens uppdrag bör även inkluderas de frågor, som aktualiseras i denna motion.

Till följd av vad som anförts ovan bör enligt vår mening Kyrkomötet besluta att närmare utreda hur formerna för Kyrkomötet kan utvecklas i syfte att stimulera till eftertanke, reflektion och samtal. Ett sätt kan vara att låta Kyrkomötet vartannat år huvudsakligen vara ett samtalsforum och att mötestiden därvid koncentreras till en session. Det bör uppdras åt demokratiutredningen att analysera frågan vidare och lämna förslag till lämplig ändring i kyrkoordningen i syfte att uppnå motionens intentioner.

Göteborg den 22 juni 2005

Carl Axel Aurelius Åke Bendix Berit Simonsson